We zien het steeds vaker; de mogelijkheid om via een website een vraag te stellen aan de huisarts of medisch specialist. Toch wordt er nog maar weinig gebruik van gemaakt blijkt uit onderzoek van Nictiz en het NIVEL, uitgevoerd in het kader van de eHealth-monitor 2017. Belangrijkste redenen? Gebrek aan persoonlijk contact en de beperkte mogelijkheden.
Zes op de tien huisartsen en 34% van de medisch specialisten geeft aan de mogelijkheid voor een e-consult aan te bieden. Toch heeft slechts 3% van de zorggebruikers hier in 2016 ook daadwerkelijk gebruik van gemaakt. De reden van het onderzoek, uitgevoerd uitvoerd onder de leden van het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het NIVEL, was dan ook om o.a. meer inzicht te krijgen in de reden van het verschil tussen aanbod en gebruik.
Wat is een e-consult?
Waar hebben we het eigenlijk over als we praten over een e-consult? De definitie die gebruikt wordt in het onderzoek is als volgt:
“Het e-consult is het stellen van een medische vraag via een website of e-mail. Dit is één van de mogelijkheden van online contact met een zorgverlener, bijvoorbeeld de huisarts. Onderwerpen voor een e-consult zijn bijvoorbeeld vragen over medicijnen, (uitslagen) van onderzoek, een eerder consult of een controle-afspraak. Een e-consult kan een alternatief zijn voor een telefonisch consult met een zorgverlener.”
Positief vs negatief
Een aantal belangrijke punten die in het onderzoek naar voren komen:
• Zes op de tien zorggebruikers denkt dat een e-consult gemakkelijk te combineren is met hun dagelijkse activiteiten.
• 60% denk dat een dergelijk consult ervoor zorgt dat je goed na kunt denken over de vraag die je wilt stellen.
• Volgens de helft van de respondenten is een e-consult eenvoudig te doen en makkelijk om (te leren) gebruiken.
• 48% van de respondenten is het er niet mee eens dat je door een e-consult meer persoonlijke aandacht krijgt.
• 41% vindt niet dat je gemakkelijk door kunt vragen over een gegeven antwoord.
Interessant gegeven is dat de gebruikers van een e-consult, slechts een klein deel, positiever is over het consult dan niet gebruikers. Zij ervaren het gebrek aan persoonlijke aandacht ook als een minder groot probleem dan de niet-gebruikers.
Conclusie
Ondanks het feit dat er momenteel nog weinig gebruik van het e-consult wordt gemaakt, weet men toch de positieve eigenschappen ervan te benoemen. Geheel negatief zijn we met z'n allen dus niet. Een mogelijke verklaring hiervoor lijkt te zijn dat een groot deel van de zorggebruikers gewoon nog niet (voldoende) op de hoogte is van de mogelijkheden die hun arts te bieden heeft. Belangrijk is dus dat er meer bekendheid aan wordt gegeven. Hier ligt een belangrijke taak voor de zorgverleners.
Bron: Anne Brabers, Ilse Swinkels, Britt van Lettow en Judith de Jong. Zorggebruikers zien zowel positieve als negatieve kanten van het e-consult. Gebruikers zijn positiever over het e-consult dan niet gebruikers. Utrecht/Den Haag: NIVEL/Nictiz, 2017