Schoolleiders spelen een cruciale rol bij de ontwikkeling van de schoolorganisatie, de onderwijsgevenden en de leerlingen. Des te belangrijker is het daarom dat zij de mogelijkheid krijgen zich te blijven professionaliseren. In opdracht van de VO-academie en het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek is dan ook een studie verricht naar de effecten van leren op schoolleiders.
In zijn algemeenheid kunnen we concluderen dat professionalisering van schoolleiders veel effect heeft op zowel de schoolleider als individu als op de schoolorganisatie in zijn geheel.
Het onderzoek toont niet alleen de effectiviteit van professionalisering aan, maar laat ook zien dat er onder schoolleiders behoefte is aan informeel leren. Activiteiten zoals netwerken, studiegroepen, onderzoeksactiviteiten en mentoring versterken o.a. het onderwijskundig leiderschap. Tevens zorgen deze informele leeractiviteiten voor een toename van het ontwikkelingsgericht handelen, zowel op leerling niveau als op het niveau van de school als geheel.
Kortdurende, formele leeractiviteiten daarentegen blijken minder effectief. Denk hierbij aan seminars, cursussen, trainingen, conferenties en schoolbezoeken. Dit wil echter niet zeggen dat dergelijke activiteiten niet van belang zijn. Ook deze vorm van leren draagt bij aan de professionalisering van schoolleiders. Dit komt met name door het feit dat de theorie en op onderzoek gebaseerde nieuwe kennis bij formeel leren een grotere rol spelen dan bij informeel leren.
Aanbeveling van Spijtenburg
Gezien de gunstige effecten is het zaak om te bespreken hoe de formele en ook de informele leeractiviteiten een actieve en doorlopende rol kunnen spelen in de loopbaan van schoolleiders.