Wie goed doet goed ontmoet

Over delen, drijfveren, vieren en het maken van herinneringen

Onlangs viel mijn oog op een artikel op LinkedIn wat me aansprak omdat het gaat over hoe je met elkaar, en met succes, omgaat. De stelling was dat 'Bedrijfsuitjes van groot belang zijn'. Óók (of juist) wanneer het wat tegenzit. “Een fantastisch bedrijfsfeest- of uitje is niet alleen goed voor het teamgevoel, het motiveert werknemers ook om in de toekomst net zo hard te blijven werken.”

Er zijn, uit de literatuur, drie belangrijke redenen waarom iemand ergens werkt (en blijft werken): salaris, uitdaging en plezier. Vooraf weet je wat je gaat verdienen, en vaak is er best een goede inschatting te maken of de voorliggende opdracht je voldoende uitdaging gaat bieden. Of je het leuk gaat vinden… dat is nog even afwachten, maar niet minder belangrijk. Als de sfeer goed is, blijven mensen ergens langer werken. Ook vanuit bedrijfsvoering perspectief niet onbelangrijk. Voortdurend nieuw personeel aannemen en inwerken kost immers veel geld.

“Wie goed doet goed ontmoet” – dat is het zo’n beetje. Dat geldt naar buiten, maar zeker ook naar binnen. ‘Goed’ is elkaar aanspreken als professional, duidelijk communiceren, verwachtingen managen, taken afstemmen (etc..), maar ‘goed’ is ook samen successen delen én vieren. Volgens sociaal psycholoog Fred Bryant (van hetzelfde artikel) kun je je successen niet genoeg vieren. Bryant heeft zijn boek de titel ‘Savoring’ meegegeven wat vrij vertaald 'genieten' betekent. En zo krijgt “werk ze” opeens een heel andere lading.

"Iedere keer als je het welverdiende succes van een prestatie viert, wordt er endorfine in de hersenen aangemaakt", zo stelt Bryant. "Zo train je het brein als het ware dat succes een beloning waard is, waardoor je er meer van wil en hard blijft werken." Waarbij het omgekeerde ook gebeurt: "Als je niet stilstaat bij prestaties en mijlpalen, geef je je hersenen het signaal dat wat je doet niet zo belangrijk is. Hierdoor zullen je motivatie en prestatie afnemen."

Wij – van Spijtenburg – gaan graag mee in Bryants betoog. We zijn inmiddels best goed in het vieren van ons aller successen. We staan stil bij behaalde resultaten en maken die zichtbaar. Daarnaast hebben we ook elk jaar een bedrijfsuitje en sluiten elke week af met een toost waarbij we ons verzamelen om een oude jukebox die we hebben gevuld met onze eigen singles (en bijhorende verhalen uit de oude doos). Zo maken we samen herinneringen, wat de band versterkt en van waarde is.

Dat is ook de inzet naar buiten: onze drijfveer is helpen en je hebt het meest over voor mensen en organisaties die dicht bij je staan en waar je een duurzame relatie mee hebt.

Uit onze praktijk leren we (analoog ook ‘waarom iemand ergens wil werken’) dat er ook drie belangrijke redenen zijn waarom iemand met je samen wil (blijven) werken. Deze zijn: kosten, probleemoplossend vermogen en de fijne verstandhouding. En dan is het prettig wanneer je meer waarden- dan target gedreven werkt (ga maar na). Dat betekent niet dat we niet resultaat gedreven zijn, maar dat het resultaat een uitkomst is. Een uitkomst van onze inzet om ons in te willen zetten voor onze relaties, opdrachtgevers en kandidaten. Vanuit een prettige samenwerking. En zo maken we eigenlijk herinneringen. Samen, en vandaag, ‘want de herinneringen die je later wilt hebben, die maak je nu.’

Reageer

Carlo Brouwers, Managing Partner
Auteur
Carlo Brouwers, Managing Partner
Publicatiedatum
19-11-2019 16:33
Blijf jij op de hoogte?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en mis niks binnen éen van onze branches!