"Geen persoonlijke aandacht, geen tijd om even naar buiten te gaan en zelfs hulp bij het toiletbezoek laat soms meer dan een half uur op zich wachten". Dit is één van de zinnen waar het rapport meldactie 'Personeelstekort' van de Patiëntenfederatie Nederland mee begint.
Aan het onderzoek deden bijna achtduizend mensen mee. Ongeveer 40% van hen geeft aan last te hebben van het tekort aan personeel in de zorg. O.a. binnen verpleeghuizen en de zorg thuis, maar ook binnen ziekenhuizen worden problemen ondervonden. Het betreft lange wachttijden, haastige afspraken of slechte communicatie over de behandeling.
Onveilige situaties
Het tekort aan personeel zorgt niet alleen voor bovenstaande problemen, het leidt ook daadwerkelijk tot onveilige situaties blijkt uit de reacties van deelnemers aan het onderzoek. "Door tekort aan personeel schoot de zorg voor mijn schoonmoeder ernstig tekort. Veel fouten konden we alleen voorkomen als we zelf de hele dag aanwezig waren", aldus één van de respondenten.
Meer nodig dan een financiële investering
Wanneer je gezondheidsproblemen hebt, ben je in sommige gevallen echt afhankelijk van zorgpersoneel. Door het personeelstekort staat deze zorg echter sterk onder druk. Juist daarom is het van belang dat er niet alleen geld wordt geinvesteerd in het aannemen van nieuw personeel, maar dat er gekeken wordt hoe deze extra mensen kunnen bijdragen aan de kwaliteit van de zorg.