Lagere patiënttevredenheid door fusies ziekenhuizen?

Het aantal ziekenhuisfusies is de afgelopen jaren flink gestegen, maar daarmee is de waardering niet verbeterd. Dit blijkt uit een analyse van meer dan 80.000 ziekenhuiswaarderingen op ZorgkaartNederland in samenwerking met IG&H Consulting & Interim. De beoordeling van de zorg van een ziekenhuis ligt maar liefst een half punt lager dan voor een fusie.

Een opvallend gegeven is tevens dat kleine ziekenhuizen over het algemeen beter gewaardeerd worden dan grote ziekenhuizen. Dit terwijl ziekenhuizen juist door de fusies steeds groter zijn geworden.

"Patiënten willen graag kleinschalige zorg dichtbij huis", aldus Dianda Veldman van de Patiëntenfederatie. "We zien nog te vaak dat het bij fusies gaat om wat voor ziekenhuizen goed is, maar dat niet of nauwelijks wordt gekeken naar wat goed is voor de patiënt. Ons motto is: zorg dichtbij als het kan, verder weg als het nodig is."

Beoordeling medisch specialistische zorg

De medisch specialistische zorg in Nederland is over het algemeen wel naar tevredenheid. Patiënten beoordelen de instellingen gemiddeld met een 8,5, maar toch worden ook hier worden grote verschillen ervaren. Net als bij ziekenhuizen worden de instellingen met een compactere omvang beter gewaardeerd. Volgens patiënten presteren zij goed op behandeling, omgang, informatievoorziening en het luisteren naar de patiënt.

Bron: Patiëntenfederatie

Reageer

Spijtenburg Zorg
Auteur
Spijtenburg Zorg
Publicatiedatum
16-10-2017 16:32

Het laatste nieuws

‘Diplomaterreur’ werd het genoemd. En dat is kwalijk ‘want door alleen naar diploma’s te kijken, doen werkgevers zichzelf en potentiële werknemers tekort.’
Lees meer
Doel van het voorstel is om het werken in loondienst in de zorg aantrekkelijker te maken (én daarmee het werken als ZZP-er in de zorg onaantrekkelijker te maken). Dit laatste geeft voor veel ZZP-ers onrust
Lees meer
Blijf jij op de hoogte?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en mis niks binnen éen van onze branches!