Wanneer je Chat GPT vraagt ‘hoe kan Artificial Intelligence (AI) helpen in de recruiting?’ dan krijg je een tiental (bestaande) punten waarbij AI van waarde kan zijn. Het gaat dan o.a. om vacatureteksten, een efficiënt sollicitatieproces, gebruik van wervingskanalen en netwerken. Dat zijn vrij klassieke onderdelen van de brede recruiting.
Gaat AI recruiters vervangen is de vraag? Onwaarschijnlijk. Wel kunnen bureaus met een goede inzet van AI meer gerichte data genereren, kandidaten beoordelen en mogelijk hun kansen vergroten voor zowel de werving zelf als bij het binden van kandidaten. En juist dit laatste is cruciaal. In 2024 zullen we – ook met hulp van AI – hier (nog) meer aandacht aan besteden om dat door te ontwikkelen.
Voor ons blijft ‘Aandacht’ het toverwoord. Je kandidaten (en de markt) zo goed kennen dat je proactief en/of snel op vragen kan inspelen. Opdrachtgevers zijn (duurzame) relaties en kandidaten ‘onze’ mensen. Vanaf de eerste kennismaking ‘moeten’ kandidaten zich gezien voelen. We willen dat uitbreiden door kandidaten en relaties veel te gaan bieden, bijvoorbeeld door het organiseren van webinars rondom actuele thema’s (zoals nu rondom ZZP in de zorg), symposia, trainingen, relevante netwerken e.a. Dit gaan we meer en meer organisch stroomlijnen. Dat zal ook tot uiting komen in diensten die we aanbieden (zoals coaching) en de nieuwe website die in de loop van 2024 haar beslag zal krijgen. AI zal daar zeker een plaats in krijgen – maar nog meer als ‘Aandachtige Interesse.’ WANT
hoe zeer ook het genereren van data van belang is, werving blijft (met name ook) een vak waarin het menselijk contact van het grootste belang is. Het gaat om vertrouwen, om relatie, zodat je de ruimte ervaart om écht door te kunnen vragen. Achter elke vraag zit een verhaal. Met een historie en verwachtingen. En achter ieder CV zit een echt mens. Met kwaliteiten, talenten en eigenaardigheden. Met kennis en nukken, wensen en vaardigheden. Zomaar met een CV schuiven is als een kerstpakket voor je collega’s bestellen op een Chinese webwinkel zo rond 10 december: het is toch vooral hopen dat het goed komt…
Als we dan toch hopen naar 2024 toe, dan maar hopen op een voortzetting van alle mooie samenwerkingen die we al jaren mogen ervaren; op mooie gesprekken; op positieve reacties op ons proactief handelen; op vooruitgang. Maar bovenal hopen we op gezondheid en voorspoed voor allen. Namens mijn collega’s binnen Spijtenburg wens ik je fijne feestdagen en een voorspoedig en gezond 2024.
Geniet van de dagen en de mensen om je heen.
Carlo Brouwers