Een paar dagen verder dan gepast, maar toch: de allerbeste wensen voor 2025! Laten we er een mooi onderwijsjaar van maken!
Wij hebben er zin in en zijn al weer lekker druk bezig met gesprekken met onderwijsprofessionals op alle niveaus, van primair onderwijs tot aan de academische wereld, van speciaal onderwijs tot ROC’s. We spreken – op basis van specifieke vragen of ‘gewoon’ bijpraten – dagelijks met bestuurders, toezichthouders, directieleden, opleidingsmanagers en staf professionals. Dat zijn veelal inspirerende gesprekken die getuigen van visie naar voren en bevlogenheid om die toekomst aan te gaan.
We zeggen altijd: ‘als je een goed verstand hebt, nieuwsgierig bent en beschikt over een goede set aan competenties, dan ligt de wereld voor je open.'
Wat opvalt is dat, wanneer het gaat om de zoektocht naar een nieuwe collega (waar onze betrokkenheid vandaan komt), er steeds vaker van het klassieke profiel van onderwijskundig leider wordt afgeweken. Deels vanuit ‘noodzaak’ omdat de spoeling wat dunner is geworden (al kennen we gelukkig het gros van de kandidatenmarkt), maar ook omdat een eerder opgedane ervaring met een zij-instromer goed is bevallen. Dat doet deugd. Er is echter nog wel wat zendingswerk te verrichten. Niet dat wij als bureau zogenaamde ‘zij-instromers’ verkiezen bóven de klassieke onderwijskundig leider (geboren en getogen in het onderwijs) máár we sluiten mensen niet uit en hebben als bureau altijd open gestaan voor talent van buiten. We zeggen altijd: ‘als je een goed verstand hebt, nieuwsgierig bent en beschikt over een goede set aan competenties, dan ligt de wereld voor je open.’ En dat blijkt in de praktijk aardig te kloppen. Waarom dan toch nog zendingswerk te verrichten?
Vanuit opdrachtgevers zit dat onder andere in de notie dat het onderwijs een sector is waar er zoveel mogelijk partijen betrokken dienen te worden bij het werven van een nieuwe collega. We zien dan ook met regelmaat (vooral in het primair onderwijs gaat dat op) selectiecommissies van meer dan 10 collega’s. Het merendeel daarvan is dan vaak een onderwijs collega (leerkracht of IB-er). Vanuit dat referentiekader is het vaak een wens om iemand in huis te halen die hen begrijpt/de materie snapt, waarna wordt gekozen voor iemand met relevante ervaring. Ons kent ons, zeg maar… Belangrijk in dit kader is om te stellen ‘dat er niets mis is met ervaring!’ Ervaren professionals met een intrinsieke nieuwsgierigheid naar collega’s en kinderen zijn goud waard. Wél durven we te adviseren om de ‘eis’ van specifieke onderwijservaring los te laten. Om je te laten verrassen, te durven twijfelen en de uitdaging aan te gaan om met nieuwe inzichten het vertrouwde en o zo belangrijke werk te verrijken. Aanvullend en faciliterend te zijn op de onderwijskennis die al op de scholen aanwezig is.
Wél durven we te adviseren om de ‘eis’ van specifieke onderwijservaring los te laten.
Vanuit kandidaten bezien is het zendingswerk daar in gelegen dat mogelijk passende kandidaten (met werkervaring in andere sectoren zoals de zorg) niet altijd hun eigen potentieel (kunnen of durven) inschatten ten aanzien van de kansen voor hen binnen de prachtige sector onderwijs. Die kansen zijn er en staan de huidige onderwijsprofessionals niet in de weg. Verre van, en sterker nog: in kwantitatieve zin is aanwas nodig, in kwalitatieve zin zullen professionals van binnen en buiten het onderwijs elkaar juist kunnen versterken en het beste uit verschillende werelden samen kunnen brengen ten behoeve ván het onderwijs. Met gecombineerde talent en inzichten zullen introducties zoals bijvoorbeeld TAO (Teamgerichte Arbeidsorganisatie) en het toepassen van AI beter landen omdat er zowel ruimte is voor verwondering als pragmatisme.
In kwalitatieve zin zullen professionals van binnen en buiten het onderwijs elkaar juist kunnen versterken en het beste uit verschillende werelden samen kunnen brengen ten behoeve ván het onderwijs.
Wij geloven dat onderwijsorganisaties die de durf hebben meer open te staan voor invloeden van buiten én het vermogen hebben om dat te organiseren voorop (gaan of blijven) lopen. Zowel op de inhoud, als op aantrekkelijkheid als werkgever (en daarmee ook voor leerlingen en studenten). Als bureau werken wij graag mee aan de realisatie van het perspectief van een aantrekkelijke en innovatieve onderwijssector. Laten we er een mooi onderwijsjaar van maken waarin we elkaar bevragen en uitdagen om de wereld om ons heen beter te maken.
Carlo Brouwers