Marlies Harlaar, interim-bestuurder onderwijs: Trots op mijn medewerkers tijdens de coronacrisis!

Door Marlies Harlaar, interim-bestuurder onderwijs

De coronacrisis, waarbij vanaf 16 maart 2020 de basisscholen werden gesloten, heeft een grote impact op het gedrag van medewerkers. Tijdens de schoolsluiting hebben mijn medewerkers keihard gewerkt om onderwijs op afstand te organiseren, noodopvang te verzorgen voor kinderen van ouders die in cruciale beroepen werken en het bieden van specifieke ondersteuning aan kwetsbare kinderen.

Ik zag een enorme energie en creativiteit om het onderwijs – en dus het leren van leerlingen – anders vorm te geven dan wat we gewend waren op onze scholen. Wat was en ben ik trots op mijn medewerkers! Werkend vanuit huis, met of zonder kinderen, aandacht verdelen, of juist (te) veel alleen en toch je werk blijven doen. Namens de Raad van Toezicht en het College van Bestuur hebben we al onze medewerkers een hart onder de riem gestoken en hen een welverdiend presentje gegeven voor hun enorme inzet in deze moeilijke periode.

Vanaf 11 mei 2020, waarbij het regulier basisonderwijs weer gefaseerd is opengegaan, heeft dit wederom heel wat van de flexibiliteit, creativiteit en inzet van de medewerkers gevraagd. In de meivakantie hebben we met alle directeuren en staf overlegd over de consequenties van deze beleidswijziging. Het accent lag op het fysieke onderwijs en een opbouw naar een volledige openstelling van de scholen (vanaf 8 juni 2020). Met het schoonmaakbedrijf hebben we specifieke afspraken gemaakt over de dagelijkse schoonmaak van tafels, deurkrukken, lichtknopjes, toiletten e.d.

De versnelde invulling van online lesgeven c.q onderwijs op afstand had niet gebeurd als er geen coronacrisis was. Vanaf het moment dat de scholen werden gesloten hebben de teams saamhorigheid en veerkracht getoond, waarbij teamleden elkaar helpen en van elkaar leren. Leerkrachten werden gestimuleerd door andere leerkrachten en werden daardoor steeds vaardiger qua digitaal lesgeven. Ouders waren heel tevreden over hoe het digitale onderwijs door de medewerkers binnen korte tijd op poten is gezet. Door deze crisis hebben we geleerd dat competenties als communicatieve vaardigheden en samenwerken in crisistijden nóg belangrijker zijn dan in reguliere tijden.

Ouders en medewerkers krijgen regelmatig een nieuwsbrief van het College van Bestuur. Ook de Raad van Toezicht en de GMR worden continu op de hoogte gehouden. Van groot belang is om de rust in de teams te bewaren.

Ik heb er het volste vertrouwen in dat we het goede van het digitale onderwijs kunnen behouden en daardoor straks leerlingen nog meer op maat kunnen bedienen. Elk kind is uniek. Er is in het onderwijs nog meer maatwerk nodig, zodat we de verschillen tussen de leerlingen kunnen benutten.
Deze crisis biedt ook ruimte voor verandering. Juist nu, tijdens de coronacrisis, worden noodgedwongen allerlei stappen gezet in het digitaliseren en flexibiliseren van onderwijs.

Een mooie ontwikkeling waar we samen veel van kunnen leren met positieve effecten voor ons onderwijs!

Reageer

Auteur
Marlies Harlaar, interim-bestuurder onderwijs
Publicatiedatum
22-6-2020 11:14
Blijf jij op de hoogte?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en mis niks binnen éen van onze branches!