De Kinderboekenweek, met als thema 'Lekker Eigenwijs' is in volle gang. Zoals ieder jaar heeft deze week als doel om zoveel mogelijk kinderen enthousiast te maken voor het lezen van boeken. Dit jaar ligt de nadruk echter niet enkel op basisschool kinderen, maar juist ook op het belang van lezen onder toekomstige leerkrachten. Want, wat blijkt: “40% van de pabo-studenten leest nooit vrijwillig een boek”, aldus Anne Steenhoff (bron: Kinderboekenambassadeur). Dit terwijl leerkrachten een grote bijdrage kunnen leveren aan het enthousiasmeren van jonge kinderen voor boeken. Is hier, wellicht door de veranderende markt, een verschuiving gaande?
Wanneer het om lezen gaat, zien wij als werving- en selectiebureau zeker een verandering plaatsvinden. Waar we voorheen enkel te maken hadden met vacatureteksten, CV’s en motivatiebrieven, vragen steeds meer stichtingen en verenigingen ook om videomateriaal. Niet enkel in de werving, maar juist ook in het sollicitatieproces.
Zo gebruiken we korte video’s om een school of stichting te positioneren op social media. Of voorzien we de voordracht van passende kandidaten van een videopitch, als aanvulling op het CV en de motivatiebrief. Dit biedt zowel kandidaten als opdrachtgevers de mogelijkheid om elkaar, voorafgaand aan het gesprek, op een andere manier te leren kennen.
We spreken bewust over een “aanvulling” omdat het CV en de motivatiebrief nog steeds een belangrijk kijkje geven in de keuken van de kandidaat. Beide trends onderstrepen echter hoe belangrijk het is om verschillende media effectief in te zetten. Hiermee wordt het sollicitatieproces steeds veelzijdiger, waarbij wij er binnen Spijtenburg altijd naar streven om onze dienstverlening persoonlijk én op maat aan te bieden.
Ben je benieuwd naar wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? We gaan graag het gesprek aan en denken, soms ‘lekker eigenwijs’, mee over de mogelijkheden!