Zes tips om gespreid leiderschap te realiseren op school

Het Welten-instituut van de Open Universiteit voerde in samenwerking met de AVS onderzoek uit naar gespreid leiderschap in de school. Hoe realiseer je gespreid leiderschap, waarbij schoolleiders en leraren intensief samenwerken aan onderwijs- en schoolverbetering?

Het instituut noemt voor de schoolleider de volgende punten ter inspiratie:

• Maak samenwerking tussen leraren een vanzelfsprekend onderdeel van het primaire proces.
• Geef leraren zeggenschap bij het kiezen van de verbeterpunten. Vaak heeft de schoolleider de keuze gemaakt en krijgen leraren alleen zeggenschap over de manier waarop de verbeterpunten gerealiseerd moeten worden. Echt zeggenschap gaat ook over het wat.
• Reflecteer met elkaar vanuit een collectief kompas. Een collectief kompas gaat verder dan een visietekst. Het is een levend document dat leraren en de schoolleider continu hanteren.
• Bespreek wat je van elkaar verwacht als professional. Wanneer het professioneel profiel duidelijk is, dan kun je als schoolleider leraren beter ondersteunen in hun professionele ontwikkeling.
• Maak het leiderschap van anderen mogelijk. Toon vertrouwen in de professionaliteit van leraren en moedig ze aan om initiatief te tonen.
• Stimuleer een professionele dialoog, waarbij er ook aandacht is voor de kwaliteit van de samenwerking. Zo moet bijvoorbeeld feedback professioneel gegeven worden.

Bron: Algemene Vereniging Schoolleiders | VO-raad | De staat van de schoolleider 2017, Gespreid Leiderschap, door Frank Hulsbos, Stefan van Langevelde en Arnoud Evers

Reageer

Anita Rasenberg, Senior Consultant
Auteur
Anita Rasenberg, Senior Consultant
Publicatiedatum
31-10-2017 16:45
Blijf jij op de hoogte?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en mis niks binnen éen van onze branches!