Vorige week bespraken we enkele algemene tips als het gaat om solliciteren. Deze week staat de sollicitatiebrief centraal. Wanneer je gaat solliciteren is het in de eerste plaats zaak om je tekst kort te houden. Dit geldt ook wanneer je solliciteert via e-mail, je kunt dan je CV en brief als bijlage toevoegen.
De inhoud
Wanneer je aan de slag gaat met je sollicitatiebrief is het belangrijk om een pakkende tekst te schrijven en de lezer te prikkelen jou op een gesprek uit te nodigen. Bijvoorbeeld; ‘Zoals je kunt zien sluiten de functie en het profiel goed aan bij mijn kennis en ervaring’. Enkele zaken die je in jouw brief mee kunt nemen zijn:
- De plaats waar en wanneer je de vacature hebt gezien (in de krant, op social media etc.).
- Vertel waarom juist deze vacature jou opviel. Motiveer op een leuke manier waarom je deze baan ziet zitten (bijvoorbeeld omdat deze perfect aansluit bij jouw werkervaring of opleiding).
- Vertel waarom deze vacature juist bij jou past (bijvoorbeeld omdat je affiniteit hebt met de doelgroep).
- Geef een korte toelichting op je CV, licht enkele zaken toe.
- Verwijs naar je CV als bijlage.
De kenmerken van een goede brief
Een goede brief kenmerkt zich onder andere door het feit dat er geen slordigheden in zitten. Het is dan ook van belang om jouw brief aandachtig te bekijken. Enkele formelen punten waarmee je rekening dient te houden:
- De brief is zonder allerlei vreemde instellingen getypt.
- Wanneer je de brief opstuurt, zorg dan dat je een enveloppe en briefpapier van goede kwaliteit gebruikt.
- Maak geen typ/spelfouten, de grammatica controle geeft geen garantie op een foutloze brief.
- Lees je brief een dag later nog eens met een frisse blik door. Laat de brief eventueel door anderen lezen.
- Zorg dat er correcte gegevens gebruikt zijn; is de brief aan de juiste persoon geadresseerd? Heb ik de naam correct geschreven? Staat de juiste functie bij de juiste persoon?
- Laat merken dat je je zowel in de functie-eisen als in de organisatie zelf hebt verdiept.
Daarnaast kenmerkt een goede brief zich door enkele overige punten:
- De brief is verzorgd en heeft een goede lay-out.
- Blijf zo dicht mogelijk bij spreektaal.
- Gebruik niet teveel woorden.
- Vertel een duidelijke boodschap.
- Houdt rekening met de lezer.
- De brief is eenvoudig te begrijpen.
- De brief is afwisselend en woordkeus en zinlengte.
- Gebruik de juiste toon.
- De brief is consequent in de toon (niet formeel beginnen en informeel eindigen of andersom).
De opbouw
De opbouw van een goede sollicitatiebrief bestaat uit enkele vasten punten die iedere brief heeft en het schrijfproces. Tijdens het schrijfproces kun je de vaste punten als raamwerk gebruiken om je brief omheen te bouwen.
Vaste punten
De vaste punten die je als raamwerk kunt gebruiken zijn:
- Afzender
- Geadresseerde
- Plaats
- Datum
- Aanhef (zo persoonlijk mogelijk)
- Aanleiding
- Motivatie
- Geschiktheid
- Afsluiting met handtekening
- Verwijzen naar jouw CV
Het schrijfproces
Het is belangrijk dat je tijdens het schrijven niet bang bent om fouten te maken. Als iets niet bevalt, kun je het gewoon weer aanpassen. Staar je daarnaast niet blind op mooie (overdreven) volzinnen, dit kan vervelend gaan lezen. Werk tot slot met alinea’s en volgens een structuur; inleiding, middenstuk en slot (houd het raamwerk in je achterhoofd).
Volgende week gaan we het hebben over het maken van een goed CV. Wil je hier meer over weten? Houd dan onze website in de gaten!