In een eerder verschenen rapport concludeerde de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) al dat de wachttijden in de medisch-specialistische zorg zijn toegenomen. De NZa verplicht zorgaanbieders van MSZ daarom om patiënten actief te informeren als de wachttijd de norm overschrijdt. Daarbij gaan ze actief controleren of de wachttijdgegevens op de websites van ziekenhuizen en klinieken actueel zijn.
Inzicht in ggz-wachttijden
Aangezien de NZa het belangrijk vindt dat burgers en zorgverzekeraars inzicht hebben in de actuele wachttijden in de zorg, ondernemen ze verschillende acties om ook het inzicht in de ggz-wachttijden te vergroten. Ggz-aanbieders worden daarom verplicht om vanaf 2018 elke maand hun wachttijdgegevens aan te leveren aan Vektis. Dit sluit aan op een breed gedragen initiatief voor een nieuwe keuzewebsite voor patiënten in de ggz, waar vanaf volgend jaar informatie te vinden is over ggz-aanbieders. Deze website zou er aan bij moeten dragen dat patiënten een bewustere keuze kunnen maken.
Nu al wordt er van ggz-aanbieders verwacht dat zij op hun website vermelden hoe lang de aanmeldwachttijd en de behandelwachttijd is. Overschrijdt deze de norm? Dan kunnen patiënten hun zorgverzekeraar vragen te zoeken naar een aanbieder die eerder plaats heeft.