GGZ-aanbieders moeten wachttijdgegevens aanleveren

In een eerder verschenen rapport concludeerde de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) al dat de wachttijden in de medisch-specialistische zorg zijn toegenomen. De NZa verplicht zorgaanbieders van MSZ daarom om patiënten actief te informeren als de wachttijd de norm overschrijdt. Daarbij gaan ze actief controleren of de wachttijdgegevens op de websites van ziekenhuizen en klinieken actueel zijn.

Inzicht in ggz-wachttijden

Aangezien de NZa het belangrijk vindt dat burgers en zorgverzekeraars inzicht hebben in de actuele wachttijden in de zorg, ondernemen ze verschillende acties om ook het inzicht in de ggz-wachttijden te vergroten. Ggz-aanbieders worden daarom verplicht om vanaf 2018 elke maand hun wachttijdgegevens aan te leveren aan Vektis. Dit sluit aan op een breed gedragen initiatief voor een nieuwe keuzewebsite voor patiënten in de ggz, waar vanaf volgend jaar informatie te vinden is over ggz-aanbieders. Deze website zou er aan bij moeten dragen dat patiënten een bewustere keuze kunnen maken.

Nu al wordt er van ggz-aanbieders verwacht dat zij op hun website vermelden hoe lang de aanmeldwachttijd en de behandelwachttijd is. Overschrijdt deze de norm? Dan kunnen patiënten hun zorgverzekeraar vragen te zoeken naar een aanbieder die eerder plaats heeft.

Bron: De Nerlandse Zorgautoriteit (NZa)

Reageer

Spijtenburg Zorg
Auteur
Spijtenburg Zorg
Publicatiedatum
9-10-2017 16:22

Het laatste nieuws

‘Diplomaterreur’ werd het genoemd. En dat is kwalijk ‘want door alleen naar diploma’s te kijken, doen werkgevers zichzelf en potentiële werknemers tekort.’
Lees meer
Doel van het voorstel is om het werken in loondienst in de zorg aantrekkelijker te maken (én daarmee het werken als ZZP-er in de zorg onaantrekkelijker te maken). Dit laatste geeft voor veel ZZP-ers onrust
Lees meer
Blijf jij op de hoogte?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en mis niks binnen éen van onze branches!